سئوی کلاه سیاه حتما سایت شما را به قعر جهنم میفرستد!!! برای نجات سایت خود و راه یافتن به جایگاههای برتر بهشت گوگل باید از انجام گناهان کبیره سئو پرهیز کنید.
کلا دو دسته سئوی کلاه سیاه وجود دارد:
دسته اول، آنهایی هستند که تلاش دارند اعتبار شما را نزد حضرت گوگل کاهش داده و بدنامتان کند. مثلاً اینکه رقیب برای سایتتان تعداد زیادی بک لینک بخرد تا گوگل تصور کند شما در حال خرید بک لینک هستید و قدرت سایتتان را کاهش بدهد. در این شرایط اغلب راهکارهای سئو کلاه سیاه مورد استفاده قرار میگیرد که در این مقاله به صورت کامل به آن میپردازیم.
دسته دوم، آنهایی هستند که به طور مستقیم کسب و کار و سایتتان را تحت تأثیر قرار داده و سپس گوگل هم به دلیل ضعیف شدن سایتتان سئویتان را کاهش میدهد. مثلاً اینکه رقیب سایت شما را هک کرده، تمام محتواهایتان را حذف کند و گوگل هم در نتیجه رتبههایتان را پایین بیاورد.
تکنیک ها و روش های سئوی کلاه سیاه
هک سایت شما با هدف از بین بردن محتواها
یکی از راهکارهای رایج این است که رقیب به کمک یک هکر یا حتی به کمک دانش خودش، سایت شما را هک کند. بعد از این که وب سایت شما به دست او افتاد، احتمالاً بهشکل کاملا خاموش و بدون سر و صدا اقدام به انجام کارهایی میکند که گوگل اعتبار شما را کاهش بدهد.
- مثلاً ممکن است محتواهای قبلیتان را حذف کند
- محتوای کپیشده از سطح وب در سایتتان بارگذاری کند
- به سایتهای بیارزش و اسپم از سایت شما لینک بدهد
- ظاهر سایتتان را بر هم بریزد
- سرعت آن را به شدت کاهش دهد
- لینکهای مهم را از صفحاتتان حذف کند
- فایلهای مهم سایت مثل فایل robot.txt را حذف کند
- و…
نحوه مقابله با این تکنیک سئوی کلاه سیاه
خب نحوه مقابله با این تکنیک، اجرای تمامی راهکارهای «افزایش امنیت سایت (لینک) » است. اگر وب سایتتان وردپرسی است، باید اقدامهای مختلف و زیادی را انجام دهید. اما اگر از وبیکسا استفاده کردهاید، فقط نیاز به اجرایی کردن چند نکته کوچک دارید که در بخش آموزشهایی که از طرف پرتال به شما ارائه شده، توضیحشان دادیم.
خب برای سایتهای وردپرسی:
- حتماً یک افزونه افزایش امنیت معتبر روی سایت نصب کنید،
- حتماً رمز سختی برای پنل ورود ایجاد کنید،
- حتماً بهشکل هفتگی یا ماهانه از سایتتان نسخه پشتیبان تهیه کنید. البته اگر هر روز محتوای جدید ایجاد میکنید، میتوانید روزانه این کار را انجام بدهید.
- به هیچ عنوان از سطح وب و از سایتهای غیر معتبر افزونه و قالب دانلود نکنید.
- مراقب امنیت رایانه و مرورگر خودتان باشید.
- از رمزی که برای ورود به سایت انتخاب میکنید برای دیگر حسابهایتان استفاده نکنید.
- و… .
نکته: البته اینها همه فعالیتهای لازم در سطح سایت بود. علاوه بر اینها، باید مطمئن شوید شرکت هاستینگتان هم شرکت معتبری بوده و به خوبی اقدامات لازم برای حفظ امنیت سایت را انجام میدهد. پس مهم است که از شرکت معتبری هاست بخرید.
هک سایت شما با هدف کاهش اعتبارتان نزد گوگل
به طور کلی زمانی که گوگل متوجه شود سایت شما زیرِ حملات امنیتی بوده و هک شده، به شدت اعتبارتان را پایین میآورد. در واقع گوگل از این میترسد که مبادا هکرها اطلاعاتی روی سایت شما بارگذاری کنند که وجودش باعث کاهش امنیت کاربران شود. (مثلا تبلیغ نصب یک اپلیکیشن که اطلاعات کاربران را میدزدد.)
بنابراین بعد از فهمیدن هک شدن سایت، این موضوع را در سرچ کنسول به شما اطلاع میدهد، سپس رتبههای سایتتان را کاهش داده و البته به کاربرانی که قصد ورود به سایت را دارند، اخطار میدهد که از آن خارج شوید. همه اینها به شدت قدرت سئوی سایت شما را پایین میآورد.
پس ممکن است یکی از راهکارهای سئو منفی که رقبا از آن استفاده میکنند، دقیقاً همین تکنیک باشد. راهکار مقابله با این تکنیک هم نکاتی است که در سرفصل قبلی برای افزایش امنیت سایت توضیح دادم.
خرید بک لینک اسپم
اگر بگویم رایجترین تکنیک سئوی کلاه سیاه خرید بک لینک اسپم است، دروغ نگفتهام! همانطور که در مقاله «بک لینک چیست (لینک) » هم گفتم، بک لینکها، یعنی لینکهایی که از دیگر سایتها به شما داده شده، یکی از مهمترین فاکتورهای رتبهبندی گوگل محسوب میشوند.
اما مشکل از جایی شروع میشود که شما به اشتباه، یا به دلیل نداشتن دانش کافی از سایتهای نامعتبر لینک میخرید، یا اینکه تعداد زیادی لینک به سایت خودتان میدهید. هر دوی اینها و البته چندین اقدام اشتباه دیگر، این سیگنال را به گوگل میدهد که شما در حال تخلفید.
حالا وقتی رقیب بخواهد با شما رقابت ناجوانمردانهای کند، گوگل را فریب میدهد. با این راهکار که برای سایتتان از سایتهای نامعتبر تعداد زیادی لینک خریداری کند. به این ترتیب گوگل به سایت شما مشکوک شده و حتی ممکن است سایتتان را پنالتی کند. منظور از پنالتی، جریمه گوگل است که در آن یک صفحه از سایتتان یا کل سایتتان رتبهاش کاهش پیدا میکند.
راهکار مقابله با این تکنیک سئوی کلاه سیاه
توضیح تصویر: بالا رفتن ناگهانی تعداد بک لینکهای سایت در ابزار آنالیز بک لینک Seo Powersuite که میتواند نشاندهنده سئو منفی باشد.
با توجه به اینکه این راهکار بسیار در سطح وب رایج است، راهکارهای مقابلهای زیادی هم برایش به وجود آمده. مثلاً یکی از تکنیکها این است که در همان ابتدای شروع فعالیت سایتتان، لیست یکسری از سایتهای اسپمی که اغلب افراد از آن برای سئوی کلاه سیاه کمک میگیرند را در ابزار دیسوو گوگل (Disavow) وارد کنید.
در واقع Disavow ابزاری است که به کمک آن میتوانید به گوگل بفهمانید تعدادی از بک لینکهای سایتتان مربوط به شما نیست و رقبا برایتان آنها را ایجاد کردهاند. حالا وقتی شما از همان ابتدا تعداد زیادی از این سایت ها را Disavow کرده و به گوگل بگویید که اعتبارِ منفی هیچ یک از آنها را محسوب نکند، تا حدودی از سایتتان محافظت کردهاید.
اما خب این به تنهایی کافی نیست. در واقع راهکار اصلی این است که به طور مداوم بک لینکهای سایتتان را آنالیز کرده و مطمئن بشوید که کسی جز خودتان برایتان لینکی خریداری نکرده. در ابزار سرچ کنسول، گوگل به شما آمار بک لینکهایتان را میدهد.
اما اغلب مواقع این آمار دقیق نیست. بنابراین بهتر است از “ابزارهای آنالیز بک لینک” معتبری مثل ابزار سایت MOZ یا ابزار سایت Ahref کمک بگیرید و حداقل هر دو هفته یکبار بک لینکهای سایتتان را آنالیز کنید. بعد از اینکه متوجه شدید لینکهای جدید و مشکوکی به سایت داده شده، حتماً آنها را به ابزار دیسوو معرفی کنید تا گوگل بیاثرشان کند.
توضیح تصویر: تعداد زیادی بک لینک در یک روز برای سایت ساخته شده و این احتمالا به معنی سئوی کلاه سیاه است!
نکته: به طور کلی اگر در زمینه ساخت و خرید بک لینک فعالیت اصولی و خوبی داشته باشید، در اغلب مواقع به دلیل پیشینه خوبی که دارید فعالیتهای رقبا بیاثر خواهد شد.
فعالیت مخرب در شبکههای اجتماعی
چند سالی است که در میان فاکتورهای سئوی خارجی، چیزی به اسم “سوشال سیگنال” اضافه شده. در واقع در این فاکتور گوگل به بررسی اعتبار سایت شما در شبکههای اجتماعی پرداخته و اگر متوجه شود که مخاطبان در شبکههای اجتماعی اعتبار زیادی برای برندتان قائلند، کمی رتبههای سایت را افزایش میدهد. مثلا اینکه پستهای اینستاگرامتان به تعداد زیادی لایک بخورد یا یک محتوایتان در توییتر به شدت ریتوییت شود، نشانههای خوب برای گوگل است. در همین بین بعضی از سئوکارها میگویند ممکن است رقبا بتوانند با خرابکاری در شبکههای اجتماعی، اعتبار سایت شما را نزد گوگل پایین بیاورند.
راهکار مقابله با این تکنیک سئوی کلاه سیاه
با اینکه من خودم تا الان سئوی کلاه سیاه در شبکههای اجتماعی را ندیدهام، در هر حال پیشنهاد میکنم حتماً در شبکههای اجتماعی مهم، مثل اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و لینکدین، برای سایتتان حسابهایتان را به نام برندتان بسازید تا رقبا نتوانند با ساخت حسابهایی به نام شما، خرابکاری کند.
حملات DDOS
در واقع DDOS حملاتی است که در آن تعداد بسیار زیادی ربات اقدام به ورود ناگهانی به سایت شما میکنند. به این ترتیب هاست یا سرور سایتتان که احتمالاً توانایی پاسخ دادن به این تعداد کاربر زیاد را ندارد، از حرکت ایستاده و اصطلاحاً DOWN میشود. یعنی دیگر سایتتان تا زمانی که زیر این حملات است به کاربران نمایش داده نخواهد شد و به این ترتیب گوگل متوجه میشود که سایت شما قابلیت نمایش به کاربران را ندارد، در نتیجه رتبههایتان را به شدت کاهش میدهد.
نحوه مقابله با این تکنیک سئوی کلاه سیاه
خب عملاً مقابله با این راهکار مقابله در سطح سرور است. یعنی کار خاصی وجود ندارد که از داخل سایت بتوانید آن را انجام بدهید. اما در زمان خرید هاست یا سرور سایت باید به چند نکته توجه کنید.
- اول از همه اینکه از شرکت معتبری هاست را خریداری کنید که اگر مشکل خاصی پیش آمد، بتواند به شما در این زمینه کمک کند.
- درجه دوم اینکه به سراغ هاست یا سروری بروید که در کنار خدماتش، به شما خدمات مقابله با حملات DDOS را هم ارائه میکند.
- همینطور خرید CDN برای هاست هم یکی از بهترین انتخابهاست.
سئوی کلاه سیاه از طریق نقشه گوگل
اگر به طور دقیق با فاکتورهای سئو آشنا باشید میدانید که یکی از فاکتورهای آن، اعتبار شما در نقشه گوگل است. در واقع گوگل برای اینکه مطمئن شود وب سایت و برند شما معتبر است، به نظراتی که کاربران در نقشه گوگل کسب و کارتان میدهند هم توجه میکند و حالا اگر این نظرات مثبت باشد، اعتبار سایتتان افزایش پیدا کرده و اگر منفی باشند، کمی اعتبارتان کاهش پیدا میکند. به همین دلیل بعضی از رقبا با تعداد زیادی حساب، به نقشه گوگلتان سر زده و نظرات منفی برایتان ثبت میکنند.
نحوه مقابله با این روش سئو کلاه سیاه
خب راستش را بخواهید با توجه به محدود بودن ابزار GMB در ایران که مربوط به “کسب و کارهای اینترنتی” است، خیلی دستمان برای حذف کردن این نظرات منفی باز نیست. بنابراین مجبوریم کاری کنیم که آنها تا حدودی بیاثر شوند. چطور؟ هر راهکاری که باعث شود نظرات مثبت نقشه گوگلتان افزایش پیدا کند، راهکار مقابله با این تکنیک سئوی کلاه سیاه است.
- مثلاً اینکه به طور مستقیم از کاربران بخواهید نظر مثبت ثبت کنند،
- در اینستاگرام کمپینهایی برای افزایش نظرات مثبت نقشه کسب و کارتان ایجاد کنید،
- به کاربران برای خریدهای بعدیشان در صورت ثبت نظر مثبت تخفیف بدهید،
- حتی از اطرافیان درخواست کنید نظر مثبت ثبت کنند و… .
نکته: به گفته بعضی منابع اگر کاربر در همان زمانی که در مکان کسب و کار شماست نظر مثبتش را ثبت کند، کمی بازدهی بیشتری دریافت خواهید کرد.
برندسازی منفی
البته شاید درست نباشد که این موضوع را در میان راهکارهای سئو منفی بیاورم، چرا که این یک رقابت در سطح کسب و کار و برندسازی است. در هر حال برندسازی منفی میتواند تا حدودی روی سایت شما تأثیر بگذارد .مثلاً با کاهش جستجوی نام برندتان، با کاهش ورودیهای سایت، با ثبت نظرات منفی در صفحات مرتبط به شما و… .
راهکار مقابله با این تکنیک سئوی کلاه سیاه
مقابله با این مشکل هم خیلی تکنیکمحور نیست و بیشتر باید به روش بازاریابی و برندسازی به مقابله با آن بپردازید. یعنی تلاش کنید آنقدر طرفداران برند شما افزایش پیدا کنند که تعدادی نظر منفی اندک، تأثیر زیادی ایجاد نکند. همینطور اینکه دائم شبکههای اجتماعی را رصد کنید و در سطح وب به دنبال اسم خودتان باشید تا اگر رقبا قصد برندسازی منفی داشتند، بتوانید سریعاً پاسخگویی کنید، تا حدودی عملشان را بیاثر میکند. برای این موضوع باید از ابزارهای رصد شبکههای اجتماعی و رصد وب کمک بگیرید. مثلاً ابزار رایگان Google Alerts یا ابزارهای پولی.
دزدیدن محتوای سایت شما
یکی از ناجوانمردانهترین راهکارهای سئوی کلاه سیاه، دزدی محتواست. در این روش رقیب اقدام به دزدیدن محتوایی که شما نوشتهاید و ثبت آن به نام برند خودش میکند. در این شرایط رقبایی که سایتهایی با اعتبار بیشتر داشته و گوگل در بازههای زمانی کوتاهتر به آنها سر میزند (اصطلاحاً سرعت ایندکس شدنشان بیشتر از سایت شماست) محتوای شما را کپی کرده و در سایت خودشان منتشر میکنند. به این ترتیب گوگل محتوا را ابتدا در سایت آنها دیده و سپس زمانی که به سراغ سایت شما میآید، محتوای کپی را شناسایی میکند. در ادامه وقتی که این عمل دائم تکرار شود گوگل سایت شما را به عنوان یک سایت کپیکار شناسایی کرده و حتی احتمال دارد که پنالتیتان کند.
راهکار مقابله با این تکنیک سئو کلاه سیاه
اول از همه باید مطمئن شوید که دچار این مشکل این شدهاید. بنابراین هر از گاهی بخشی از محتوایتان را در گوگل جستجو کنید، مثلا یک پاراگراف از محتوایی که هفته پیش منتشر کردهاید را در گوگل جستجو کنید و ببینید که آیا این محتوا در سایتی به جز سایت شما هم وجود دارد؟
مهمترین راهکار برای از بین بردن این مشکل افزایش سرعت “ایندکس سایت” است. یعنی کاری کنید گوگل در بازههای زمانی کوتاهتر و با سرعت بیشتری سایتتان را بررسی کرده و محتواهایش را ایندکس کند. چطور؟
- اول از همه اینکه سعی کنید در ابتدای راهاندازی سایت، بهشکل زمانبندیشده و با سرعت زیادی محتوا منتشر کنید. مثلاً اگر در ابتدای مسیر هستید هر دو روز یک بار، رأس یک ساعت خاص یا حداقل هر هفته یکبار، در یک روز خاص و ساعت خاص از هفته محتوا منتشر کنید. (هر دو شنبه ساعت 5)
- در درجه دوم هم به محض انتشار محتوا لینک آن را در شبکههای اجتماعی و مخصوصاً شبکه اجتماعی توییتر، ترجیحا در اکانت برند خودتان، منتشر کنید.
حذف بک لینک
اگر کمی بهشکل عمیق و تخصصی در مورد «لینک بیلدینگ (لینک) » مطالعه کرده باشید، احتمالاً شنیدهاید که میگویند تا جای ممکن از خرید یا ساخت بک لینک موقتی خودداری کنید. منظور لینکهایی هستند که بعد از مدتی، مثلاً یک ماه یا چند ماه، حذف میشوند. اما چرا؟ در واقع حذف شدن لینکهایی که قبلاً به سایت شما داده شده یکی از فاکتورهای منفی است و نهتنها میتواند اعتبار خود لینک که به سایتتان منتقل شده بود را کاهش دهد، که حتی ممکن است کمی هم اعتبار قبلی سایتتان را از بین ببرد. به همین دلیل بعضی از افرادی که به دنبال سئوی کلاه سیاه هستند به کمک ابزارهای آنالیز لینک ابتدا لینکهایی که به سایت شما داده شده را پیدا میکنند و سپس با پرداخت پول به صاحب سایتها یا راهکار دیگری، آنها را حذف میکند.
نحوه مقابله با این تکنیک سئوی کلاه سیاه
در سایتهای معتبر و شناختهشده لینک بسازید یا حداقل از افرادی لینک بخرید که واقعاً اصول حرفهای کار را رعایت میکنند و قرار نیست بعد از مدتی برای رسیدن به کمی پول بیشتر، ارزشهای اخلاقیشان را زیر پا بگذارند.
تشخیص سئوی کلاه سیاه
بالاتر به این موضوع اشاره کردم که باید برای جلوگیری از سئو منفی توسط رقبا، چه کارهایی بکنید. مثلا آنالیز دائم بک لینک سایتتان، آنالیز سطح وب به دنبال تلاش رقیب برای بدنام کردنتان و… . اما بعد از همه اینها اگر به ناگهان بدون دلیل خاصی با مشکل کاهش شدید بازدید سایت روبرو شدید، بدانید که احتمال دارد مشکل، سئوی کلاه سیاه باشد!
کاهش بازدید ناگهانی و شدید به دلیل پنالتی گوگل و پنالتی هم یا در اثر سئوی کلاه سیاه خودتان یا سئوی کلاه سیاه رقباست.
با وجود تکنیکهای سوی منفی اصلاً ما شانسی داریم؟
سؤال خوبی است، بعد از خواندن این همه تکنیک سئوی کلاه سیاه، شاید با خودتان بگویید که خب قطعا رقیب من میتواند به راحتی سایت من را دچار پنالتی گوگل کند و تمامی زحماتم را از بین ببرد، اما اینطور نیست! یعنی چه؟
اول از همه اجازه بدهید نظر خود گوگل را بررسی کنیم! سال 2012 گوگل اعتراف کرد که چیزی به اسم سئوی کلاه سیاه وجود دارد، اما در همان حال، Matt Cutts، متخصص معروف گوگل اینطور گفت که: “طبق تجربه من افراد زیادی در مورد سئو منفی صحبت میکنند، اما تعداد بسیار کمی از آنها اینایده را اجرایی کرده و تعداد کمتری هم موفق میشوند!
کسب و کارهای کوچک هم نباید نگران این موضوع باشند چراکه در اغلب مواقع، این تکنیکها در بازارهای بسیار پررقابت و بزرگ اجرایی میشوند.”
گوگل به دلیل ترس از سئوی کلاه سیاه و ترس از جریمه کردن کسب و کارهای قربانی، کمی در پنالتی کردن سایتها مهربانی نشان داده و هر سایتی را به این راحتیها پنالتی نمیکند.
همانطور که بالاتر هم گفتم، برای اغلب تکنیکهای سئو منفی، راهکارهای مقابلهای وجود دارد که با دانستنشان، میتوانید از شر مشکل راحت شوید.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که سئوی کلاه سیاه چیست و سپس با چندین تکنیک سئو منفی آشنا شدیم. همینطور روشهای مقابله با این روش سئوی ناجوانمردانه را هم آموختیم. در آخر اگر سؤال و نظری در مورد مقاله داشتید، در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا پاسختان را بدهم.